Animacje

Dzisiejsze strony internetowe powinny być nie tylko funkcjonalne, ale także przyciągające wzrok odbiorców. Jedną z ciekawszych możliwości urozmaicenia przekazu jest wykorzystanie animacji na stronach www.
Animacje są nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale mogą również poprawić doświadczenie użytkownika i zwiększyć czas spędzony na Twojej stronie.

Każdy, kto kiedykolwiek surfował po sieci, wie, że pierwsze wrażenie jest kluczowe. Animacje mają zdolność przyciągania uwagi odwiedzających, ponieważ ruch i dynamika są wyjątkowo atrakcyjne wzrokowo. Dzięki interesującym animacjom możesz wyróżnić się spośród konkurencji i przyciągnąć użytkowników na swoją stronę.

Dlaczego animacje są ważne dla Twojej strony?

Animacje są także doskonałym sposobem na poprawę interakcji z użytkownikami. Przykładowo, animowany przycisk zachęca do kliknięcia, a animacje scrollowania mogą zapewnić płynne i intuicyjne przewijanie strony. To sprawia, że Twoja strona staje się bardziej użytecznym i przyjaznym miejscem. Dobrym przykład zastosowania animacji, jest pokazanie jak działa dany system czy aplikacja. Odbiorca łatwo i w krótkim czasie może uzyskać konkretne informacji na temat danego procesu. Przy tworzeniu takiej prezentacji często wykorzystuje się z proste animacje rysunkowe i schematy działania. W przykładzie powyżej pokazano zasadę działania wizyjnego systemu komunikacji, który jest stosowany w meczach siatkówki.

Film animowany możemy stworzyć w celu łatwiejszego przekazania oferty firmy. Przydaje się to zwłaszcza wówczas, gdy produkty i usługi firmy są niestandardowe i innowacyjne.

Jakie animacje umieścić na stronach internetowych?

Animacje - Slider CTA everart

Warto wiedzieć, że istnieje wiele różnych rodzajów animacji, które możesz wykorzystać na swojej stronie. Każdy rodzaj animacji ma swoje własne unikalne cechy i potencjał do wzmocnienia różnych aspektów Twojej witryny.

Użytkownicy przyzwyczajeni są do określonego wyglądu strony. Starajmy się więc wykorzystać ich doświadczenia i umieszczajmy animacje tam, gdzie tego oczekują. Nie warto tego zmieniać, gdyż takie zmiany mogą wpłynąć negatywnie na odbiór strony i sposób przemieszczania się po niej użytkownika, co może doprowadzić do obniżenia konwersji.

Animacje wejścia

To pierwszy rodzaj animacji, który spotyka użytkownika po wejściu na stronę. Mogą to być subtelne efekty, takie jak lekkie rozjaśnienie tła lub delikatne poruszenie elementów. Animacje wejścia są doskonałym sposobem na stworzenie pozytywnego wrażenia od samego początku.

Animacje na przewijanie

Te animacje są aktywowane w momencie, gdy użytkownik przewija stronę w dół lub w górę. Mogą to być efekty paralaksy, zmieniające się tła lub subtelne animacje elementów podczas przewijania. To świetny sposób na zachęcenie użytkowników do dalszego odkrywania Twojej zawartości.

Animacje interaktywne

To rodzaj animacji, który reaguje na działania użytkownika, takie jak najechanie myszką na dany element. Mogą to być efekty takie jak pojawiające się opisy, zmiana koloru lub zmniejszenie/rozmiar elementu po najechaniu. Dzięki nim użytkownik czuje, że aktywnie oddziałuje na stronę.

Slider

Rodzaj banera wykorzystywany najczęściej na stronach głównych witryn internetowych. Slider to zestaw zdjęć lub obrazków, których wyświetlanie zmienia się na stronie po upływie określonego czasu. Slidery mogą posiadać różne efekty wyświetlania: mogą się przenikać bądź przesuwać jeden po drugim. Stosowany równie często w sklepach internetowych. Slider stanowi kompozycję, która ma przyciągnąć wzrok odbiorców.
Na stronach głównych sklepów internetowych umieszcza się grafiki z aktualnymi promocjami lub nowymi produktami znajdującymi się w ofercie. Wraz ze sliderem często stosuje się Call to Action (CTA). Przycisk, link czy baner ma zachęcić użytkownika, do wykonania danej, konkretnej czynności np. zapoznania się ofertą czy dokonaniem zakupu.

Hero image

To inny rodzaj baneru, umieszczony u góry strony, który również ma zainteresować i zatrzymać na stronie użytkownika. Hero image polega na użyciu dużego zdjęcia, zajmującego często całe lub dużą cześć okna przeglądarki. W Hero umieszcza się minimalną ilość treści.

Animacje pojawiają się na stronach internetowych najczęściej w celach przedstawienia jakiegoś procesu. W tej roli sprawdzają się doskonale, co zapreznowane jest u góry stony w pierwszej animacji. Proste projekty graficzne animacji jesteśmy w stanie stworzyć samodzielnie, korzystając z darmowych programów i internetowych poradników. Bardziej skomplikowana animacja wymaga zaagażowania kogoś, kto zna się na grafice i animacji.

Najlepsze praktyki przy korzystaniu z animacji

Nie przesadzaj z animacjami

Animacje są świetne, ale nie zapominaj, że mniej może być więcej. Nie załadowuj swojej strony zbyt wieloma animacjami, które mogą spowolnić działanie witryny i zirytować użytkowników.

Dostosuj do urządzeń mobilnych

Pamiętaj, że wiele osób korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych. Upewnij się, że animacje działają płynnie i są responsywne na różnych ekranach.

Optymalizuj animacje

Ważne jest, aby zadbać o odpowiednią optymalizację animacji, aby nie wpłynęły negatywnie na czas ładowania strony. Wybieraj formaty plików, które są lekkie i zachowują wysoką jakość.

Dobrze zaprojektowane i odpowiednio użyte animacje mogą znacznie poprawić doświadczenie użytkownika na Twojej stronie internetowej. Przyciągają uwagę, zwiększają interakcję, a także mogą mieć pozytywny wpływ na SEO. Pamiętaj jednak, że kluczowa jest równowaga – umiejętne wykorzystanie animacji może wyróżnić Twoją stronę, ale przesadzenie może przynieść efekt odwrotny.

Jeśli chcesz osiągnąć sukces w pozycjonowaniu na Google, zastosuj animacje odpowiednio i spraw, by były zgodne z potrzebami i preferencjami Twojej grupy docelowej. Dbaj o jakość i niech animacje staną się Twoim sprzymierzeńcem w przyciąganiu użytkowników i zachęcaniu ich do dłuższego pozostania na Twojej stronie.

Zachęcamy do dalszego zgłębiania tematu i eksperymentowania z różnymi rodzajami animacji.